Utökade skyldigheter att lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten

Ett nytt förslag syftar till att förbättra kontrollen och effektiviteten vid statliga utbetalningar genom att utöka uppgiftsskyldigheten för vissa aktörer. För utlandssvenskar som mottar svenska förmåner, såsom pensioner eller studiestöd, innebär detta att fler uppgifter kan komma att delas mellan myndigheter för att säkerställa korrekta utbetalningar och förebygga felaktigheter. 

Regeringen har beslutat om en proposition med förslag om utökade skyldigheter för vissa myndigheter och arbetslöshetskassorna att lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten. Förslagen väntas stärka Utbetalningsmyndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Det framkommer i ett pressmeddelande från Finansdepartementet. 

I propositionen ”Utökade skyldigheter att lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten (2024/25:45)” föreslås att lagen om skyldighet att lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten ska kompletteras för att myndigheten bland annat ska kunna utföra mer effektiva dataanalyser och granskningar. De utökade uppgiftsskyldigheterna innebär att vissa myndigheter och arbetslöshetskassorna ska lämna fler uppgifter till Utbetalningsmyndigheten som rör utbetalningar av ekonomiska förmåner och stöd än vad de gör i dag. Myndigheterna och arbetslöshetskassorna ska även lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten om vilka åtgärder de vidtagit med anledning av Utbetalningsmyndighetens underrättelser om felaktiga utbetalningar och om resultatet av dessa. 

Dessutom föreslås att Utbetalningsmyndigheten ska få tillgång till det så kallade konto- och värdefackssystemet för att på ett mer effektivt sätt kunna hämta uppgifter om fysiska eller juridiska personers förhållande till kreditinstitut som myndigheten har rätt att ta del av. 

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 mars 2025. 

Sammanfattningsvis kan förslaget både innebära fördelar i form av ökad rättssäkerhet och effektivitet, samt potentiella nackdelar relaterade till integritet och administration för utlandssvenskar. 

Fördelar 

  • Ökad rättssäkerhet: Genom förbättrad informationsdelning kan myndigheterna säkerställa att utbetalningar sker på korrekta grunder, vilket minskar risken för felaktiga utbetalningar. 
  • Effektivare hantering: En mer komplett informationsbild kan leda till snabbare och smidigare handläggning av ärenden som rör utlandssvenskar. 

Möjliga nackdelar 

  • Integritetsaspekter: Utökad informationsdelning kan väcka oro kring personlig integritet, särskilt om känsliga uppgifter delas mellan olika myndigheter. 
  • Administrativ börda: Om utlandssvenskar behöver lämna ytterligare uppgifter kan det innebära ökad administration för den enskilde. 

Läs propositionen Utökade skyldigheter att lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten (2024/25:45)