I en turbulent värld behövs ”community”
Anrika Svenska Handelskammaren i Storbritannien har precis som många andra fått ställa om och tänka nytt i coronans spår. Här berättar vd:n Peter Sandberg om handelskammarens lyckade omställning som lett till mod, nya samarbeten och en känsla av community.
I Storbritannien är vi nu inne på vår nionde vecka i ”lockdown”. Otroligt när man tänker på det. Få kunde ana vilka följder coronavirusets spridning skulle få på samhället och näringslivet. Jag bor själv i centrala London, i stadsdelen London Bridge, precis intill det anrika Borough Market. En vanlig dag myllrar marknaden av liv, ljud, turister och dofter. För ”localsʹ” som mig handlar en framgångsrik shoppingtur på marknaden om att tajma den till perfektion, så att man effektivt kan få med sig sina råvaror och att undvika folkmassorna. Chockartat passerade jag marknaden som sakteliga åter öppnat för några veckor sedan. Helt plötsligt fanns det inga turister. Det infann sig ett enormt lugn.
Avsaknaden av trafik och trafikstockningar har gett många invånare modet att sakta men säkert, med betoning på säkert, utforska staden med andra ögon. Promenader, cykelturer eller joggingrundor kan gå till helt nya rutter dit man vanligtvis aldrig skulle söka sig. Samtidigt som luften andas friskare, fågelljud och vågslag i Themsen hörs för första gången under min tid i London, är stillheten också skrämmande. Den symboliserar ett stopp.
Jag tror starkt på att partnerskap är framtiden, att nyttja varandras styrkor
Jag har snart varit vd på Svenska Handelskammaren i Storbritannien i två år. Handelskammaren i London är den äldsta av sitt slag i världen, grundad 1906 och är med sina 400 medlemsföretag också den största. Föga överraskande med tanke på de starka ekonomiska och symboliska band som finns och alltid har funnits mellan Sverige och Storbritannien. För de flesta svenska företag med expansionsplaner står Storbritannien som ett naturligt nästa steg efter Norden. Britterna, med sina historiska globala kontakter och nätverk är en fantastisk global bas. Dessutom är landet en av världens absolut största marknader i sin egen rätt. Brexit, eller inte.
Under min tid på kammaren har vi fokuserat på att definiera organisationens roll i en framtida värld. Vad för värde tillför en handelskammare näringslivet? Utgångspunkten hos oss har alltid varit att vi är by business, for business, dvs vi finns på näringslivets nåd. Då är det viktigt att rusta inför utmaningarna: nästa generations näringsliv, de nya företagen, det eviga lärandet, framtidens frågor och inte minst elefanten i rummet, Brexit.
Utmaningen med ett århundrade av historik är att våga ta steg framåt men att samtidigt vara respektfull. Vi analyserade vår medlemsbas, samtida och framtida, och de olika lösningar och stödfunktioner vi tycker en kammare borde erbjuda. Som del i detta arbete har vi de senaste två åren lanserat flera stora partnerskap med institutioner och företag, från accelerator-, kapitalresnings-, mentorskaps-, och affärskulturprogram, utökad affärsrådgivning och ett nytt aktivitetsprogram fokuserat på både de intima och meningsfulla mötena samt att skapa en plattform för de stora gemensamma och visionära frågorna, som så viktigt kopplar samman det svenska näringslivet med brittiska stakeholders. Kopplingen till det brittiska är centralt. Gensvaret har varit positivt, med ett koppel av nya företag och näringslivsrepresentanter involverade. Det har varit viktigt att våga prova, våga misslyckas och våga ta nya steg igen.
Det har varit viktigt att våga prova, våga misslyckas och våga ta nya steg igen
När ”lockdown” inleddes i Storbritannien den 23 mars hade vi ett långt program av aktiviteter planerat för året. Inom en vecka fick vi ställa in hela andra kvartalet. Det var jobbigt. Vår kalender följde vår strategi och engagerade flera partners och företag.
För oss var det viktigt att snabbt få en bild av situationen för företagen, och få inblick i hur vi bäst kunde anpassa vår verksamhet till stöd för dem. Vi hörde av oss till samtliga företag och blev överrumplade av responsen. Ett par dagar senare hade jag fått över 200 individuella svar. Företagen hade väldigt olika utmaningar, men det som var genomgående var erbjudandet om hjälp tillbaka. Det var tydligt att ”community” värdesattes högt.
Det stora gensvaret gav ett par viktiga svar för oss; det var tydligt att det fanns ett stort behov av gemensamma samtal och erfarenhetsutbyte och det fanns några specifika områden där frågorna var tydliga och akuta. Inom loppet av två dagar – genom det fantastiska teamet jag arbetar med, och vårt starka och lojala nätverk – hade vi satt upp våra första webinars (vilket vi aldrig gjort tidigare) för att hjälpa bolagen med både finansieringsstöd och permitteringsfrågor. Sedan dess har vi producerat ett tjugotal webinarier och virtuella rundabordsamtal på en rad olika frågor. Viktigt att våga.
Hur kommer vi fram på andra sidan starkare?
Två månader är en lång tid, men kort när man skall hitta nya arbetsformer med team och kunder, och ställa om sin verksamhet. Men det går. Utöver fysiska aktiviteter har vi fokuserat på att utveckla de projekt som legat på ”hyllan” tills vidare, men där det virtuella skapat utrymme för att bygga vidare. Det finns alltid nya plattformer för att skapa värde. Vårt fokus, efter den initiala anpassningen, är nu återigen framtiden och de stora frågorna. Hur kommer vi fram på andra sidan starkare?
En av fördelarna med det virtuella är det gränslösa. Jag sitter i styrelsen för Swedish Chambers International, och vi har utvecklat ett fint samarbete tillsammans genom åren. När vi satte upp webinarier som inte var specifika för Storbritannien kunde vi enkelt också öppna upp for kamrarna och vännerna i Frankrike, Nederländerna, Schweiz och Tyskland etc och erbjöd dem tillgång till våra aktiviteter, och de i sin tur till oss. Detta startade ett gott samarbete mellan kolleger i Europa, till fördel för alla våra medlemsföretag. Jag tror starkt på att partnerskap är framtiden, att nyttja varandras styrkor.
Svenska handelskammare tillhör oftast en av de största och mest tongivande av sitt slag respektive utlandsmarknader, exempelvis är vår handelskammare en av de fyra största i London. Export är viktigt för vårt välstånd, och marknadskännedom är centralt. Handelskammaren finns för näringslivet, för företagen, som en plattform och en samlingspunkt. I en turbulent värld finns det inte mindre, utan större behov av community och en plattform som denna.
Peter Sandberg, vd Svenska Handelskammaren i Storbritannien