Ljus i mörkret och nya möjligheter i pandemins spår
För den Svenska handelskammaren i Japan började året 2020 som så många år förut med den traditionella nyårsmottagningen i början av januari, en sammankomst som arrangerats varje år sedan starten 1992. Ett tjugo liters sakefat slogs in med träklubbor under jubel och serverades till förväntansfulla medlemmar. För även om den här nyårsmottagningen bara var ytterligare en i raden så var ju just detta år speciellt. Här berättar Martin Koos, General Manager för svenska handelskammaren i Japan om ett land i förändring och nya möjligheter i pandemins spår.
År 2020 var inte bara de olympiska spelens år utan även det år som japanska politiker lovat bot på många av de samhällsproblem som Japan lider av. Efter trippelkatastrofen i Fukushima 2011 var Japan redo att visa upp sig från sin bästa sida med sin fantastiska förmåga att organisera evenemang i världsklass, sitt mångfacetterade kök, fascinerande kultur, avancerade teknologi och – inte minst – nya affärsmöjligheter för de miljontals besökare som förväntades.
Men så slog pandemin till. Efter att det första fallet av COVID-19 i Japan bekräftats i mitten av januari gick utvecklingen nästan overkligt snabbt. Den 24 mars kom beskedet att de olympiska och paralympiska spelen skjuts upp till 2021.
Från slutet av mars ställde vi helt om våra medlemsaktiviteter. Fysiska aktiviteter slopades och vi fokuserade starkt på informationsspridning.
I ett land som ständigt drabbas av naturkatastrofer har handelskammaren en viktig roll att spela inom informationsspridning och att kommunicera ”best practice” vid katastrofer, och så gjorde vi även denna gång.
Från slutet av mars ställde vi helt om våra medlemsaktiviteter. Fysiska aktiviteter slopades och vi fokuserade starkt på informationsspridning. Vid pandemins början fanns ett stort behov hos medlemmarna för aktuell och korrekt information från myndigheterna gällande statligt finansiellt stöd och annan support för att slippa säga upp personal på grund av tillfälligt försämrad försäljning. Vi skapade snabbt en webbplats där den senaste informationen från myndigheterna fanns att tillgå på både engelska och japanska. Våra virtuella CEO Round Table events gav medlemmarna möjlighet att skapa sig en bild av hur andra svenska företag hanterar krisen. Vissa företag var givetvis mer drabbade än andra, men alla var akut oroade över krisen och dessa aktiviteter visade sig vara värdefulla för att utbyta lärdomar.
Som en del av Team Sweden, började vi också arrangera virtuella informationsmöten om coronasituationen i Japan i samarbete med Sveriges Ambassad och Business Sweden. Detta samarbete har fört våra respektive organisationer närmare varandra och jag är stolt över att säga att Team Sweden i Japan nu står starkare än någonsin.
Handelskammaren är nu inne på sin sjätte månad utan fysiska event, och det är ännu oklart hur snart vi kan återgå till normaltillståndet. Men det finns absolut ljus i mörkret och nya möjligheter hägrar.
I samband med de olympiska spelen nästa år kommer vi att fortsätta vårt mångåriga nära samarbete med både Sveriges olympiska kommitté (SOK) och paralympiska kommitté (SPK) för att skapa möjligheter för våra medlemmar att synas i nya sammanhang och visa sin support för våra svenska hjältar. Med japanska klädkedjan UNIQLO som officiell kläd- och uniformsleverantör till de svenska atleterna är relationen mellan de olympiska och paralympiska kommittéerna och Japan starkare än någonsin. Förhoppningsvis kommer detta partnerskap att ge svenska företag konkreta möjligheter att synas i Tokyo när de olympiska och paralympiska spelen går av stapeln nästa år. Med UNIQLO som medlemmar i Handelskammaren hoppas vi kunna komma ut med mer information om detta inom kort.
Pandemin har visat vägen till alternativa lösningar och åstadkommit förändringar som troligtvis annars hade tagit decennier.
Intressant i den japanska kontexten är också pandemins effekter på den traditionella japanska arbetsmiljön, som länge präglats av väldigt långa arbetstider, pappersberoende, låg effektivitet och en digital transformation på efterkälken.
När Premiärminister Abe utlyste ”state of emergency” för Tokyo med kranskommuner den 7 april tvingades majoriteten av företag i Tokyo att på mycket kort tid införa en rad förändringar för att förhindra smittspridning. På bara några veckor förändrades vardagen i grunden för Stor-Tokyos långt över 30 miljoner invånare. Utdaterade kontorsrutiner utmanades och ny teknik såg dagens ljus. På regeringens begäran införde företag nya verktyg för virtuella möten och hemmakontor blev vardag. Investeringar i cyber security och molnlösningar sköt i höjden. Sist men definitivt inte minst började ridån äntligen gå ner för den japanska hanko-stämplen, en månghundraårig tradition som hittills varit ytterst nödvändig för att verifiera dokument. Med regeringens påtryckningar är den nu på väg att ersättas med digitala verktyg. Detta är ett stort framsteg då just stämpeln sägs ha varit det största hindret för ökad effektivitet och mindre pappersberoende. Pandemin har visat vägen till alternativa lösningar och åstadkommit förändringar som troligtvis annars hade tagit decennier.
Covid-19 har haft liknande effekter på familjelivet. Då förskolor och skolor stängts ner fann sig hela familjer hemma under veckorna – något som är helt nytt i hem där pappan sällan synts till före midnatt under veckodagarna.
Allt detta leder till utmaningar för traditionsbundna japanska företag där kunskapen inom svenska handelskammaren kan bidra till lösningar. Som exempel har vi arrangerat flera webbinarium på temat arbete hemifrån. Brännande frågeställningar inkluderar: hur jobbar man effektivt hemifrån och hur ser man som företag till att det blir rättvist för alla anställda att jobba hemifrån? Här har våra HR Round Table events gett medlemmarna möjlighet att ställa frågor och dela lärdomar.
Jag tror också att Japans gryende debatt kring arbetseffektivitet, jämlikhet och work-life balance – som fått sig en skjuts framåt av pandemin – innebär en möjlighet för svenska bolag att skjuta fram sina positioner och stärka det svenska varumärket i Japan.
Den nuvarande ovissheten till trots är Japan världens tredje största ekonomi och förblir en mycket spännande destination för svenska företag. Vi på handelskammaren kommer att fortsätta att arbeta oavbrutet för att hjälpa såväl nyetablerade som befintliga företag att växa sig starkare på den här marknaden.