Från JO-beslut till nytt bokningssystem vid passansökan

JO har kritiserat Sveriges ambassad i London för sin bristande service och tillgänglighet, något som drabbat många utlandssvenskar bosatta i Storbritannien. Vilka åtgärder kommer att vidtas för att korrigera detta? Och när förväntas en förbättring bli synlig? Ett hoppfullt besked kom häromveckan från utrikesministern i samband med Svenskar i Världens årsmöte.

Efter flertalet anmälningar rörande långa väntetider som ett resultat av bristen på bokningsbara tider vid ansökan om nytt pass på Sveriges ambassad i London har JO anfört kritik mot ambassadens service och tillgänglighet. Utlandssvenskarnas problematik vid ansökan om nytt pass är en fråga som Svenskar i Världen belyst i dialoger med både tidigare och nuvarande ambassadörer i Storbritannien, samt Sveriges utrikesminister.

JO kritiserar långa väntetider

Sedan Brexit trädde i kraft har ambassaden i London haft en förhöjd belastning till följd av den ökade efterfrågan på passtider, detta i kombination med avsaknaden av tillräckliga resurser för att kunna hantera det ökade trycket anger ambassaden som roten till svårigheterna i att leva upp till kraven på tillgänglighet och service. JO:s utredning visar på att myndigheten under en längre tid inte lämnat tillräcklig information kring när en bokningsbar tid kan förväntas bli tillgänglig. Med hänsyn till den långvariga problematiken anses de förklaringar som anförts av ambassaden och Utrikesdepartementet inte vara godtagbara och situationen beskrivs som oacceptabel. Ambassadens bristande informationsspridning och avsaknad av bokningsbara tider strider mot förvaltningslagens krav på tillgänglighet och service, något som bör kritiseras enligt JO. Ett flertal åtgärder för att komma till bukt med de långa väntetiderna har redogjorts av utrikesdepartementet, något som JO ställer sig positivt till förutsatt att åtgärderna följs upp och utvärderas.

Nytt bokningssystem kan vara lösningen

Sedan hösten 2019 har ambassaden försökt förbättra bokningssidan då tider endast har varit möjliga att publicera slumpmässigt för att sidan inte ska krascha av trycket. De eventuella förbättringar som gjorts tycks däremot inte gett några vidare resultat på varken ambassadens tillgänglighet eller service. Ett glädjande besked för utlandssvenskarna i Storbritannien kom dock i samband med Svenskar i Världens årsmöte den 21 augusti som gästades av Tobias Billström (M). Billström berättade i sitt tal att ett nytt bokningssystem ska testas under hösten 2024 på ambassaderna i London, Madrid och Canberra.

Svenskar i Världen delar förhoppningen om att projektet kommer underlätta för utlandssvenskarna och kommer fortsatt att följa utvecklingen.

JO-beslut: Kritik mot Sveriges ambassad i London för bristande service och tillgänglighet i fråga om bokningsbara tider för ansökan om pass

Foto: Canva