Utlandssvensk kund vinner mot svensk bank – återfår bankkonto
En utlandssvensk i Sydafrika har återfått sitt bankkonto i Nordea efter att banken stängt ner kundens konto med hänvisning till att kunden var bosatt utanför EU/EES. Allmänna Reklamationsnämnden slår i ett beslut fast att Nordea saknade grund för uppsägningen. SvD gräver vidare i frågan om orsaken till avstängda bankkonton och intervjuar Svenskar i Världen.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.
En utlandssvensk bosatt i Sydafrika anmälde Nordea till ARN efter att ha fått sitt bankkonto uppsagt i början av 2024. Nordea motiverade beslutet med att bankens skyldighet att tillhandahålla ett betalkonto med grundläggande funktioner enligt Betaltjänstlagen inte gäller för personer bosatta utanför EU/EES.
Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Då blir du det enkelt här.Länk till SvD:s artikel ”Banken sa upp hans konto – då tog han strid” (2025-02-13)
Länk till SvD:s artikel ”Banker granskas – kan säga upp konton i onödan” (2025-02-14)