Möte med kabinettssekreterare Dag Hartelius om utlandssvenskarnas frågor

Utmaningar vid ansökan om nytt pass, bättre förutsättningar vid förtidsröstning och utlandssvenskarnas orosmoln kopplat till det försämrade säkerhetsläget. Men också besked om två nya utlandsmyndigheter. Svenskar i Världen har träffat kabinettssekreterare Dag Hartelius vid Utrikesdepartementet.

Som en del av Svenskar i Världens påverkansarbete ingår det att lyfta utlandssvenskarnas behov och perspektiv i dialog med politiker och beslutsfattare. Den 17 februari träffade Svenskar i Världen kabinettsekreterare Dag Hartelius på Utrikesdepartementet för att bland annat diskutera några av de utmaningar som uppstår i samband med passansökan – frågor som tydliggjordes i höstens stora undersökning där över 2 200 utlandssvenskar deltog. Även behovet av att underlätta förtidsröstningen utomlands togs upp, liksom den oro många utlandssvenskar känner kopplat till det försämrade säkerhetsläget.

Utöver kabinettssekreterare Hartelius deltog även kansliråden Ulf Samuelsson, Håkan Stridh och Sophie Tzelidis, samt departementsråd Catharina Cappelin.

Frustration vid passansökan

Processen vid passansökan är något som skapar oro och frustration bland många utlandssvenskar. Merkostnader, krav på omfattande dokumentation och svårt att hitta tider är tre områden som får upp pulsen hos många.

Passlagstiftningen, som bland annat kräver att en medborgarskapsutredning görs vid varje ny passansökan, ligger inte på utrikesdepartementets bord. När det gäller den återkommande dokumentationen som utlandssvenskar måste lämna i samband med utredningen som görs vid varje ny passansökan, förklarade Hartelius ändå att detta beror på att Sverige inte för register över medborgarskap. Därför måste svenska medborgare uppge samma information vid varje ansökan, oavsett om den görs i Sverige eller utomlands.

Likväl skapar dokumentationskravet frustration, det visar en av många röster från Svenskar i Världens undersökning:

”Utredningen om medborgarskapet är otydlig och man undrar om medborgarskapet anses vara permanent eller är något som kan tas bort var femte år.”

Problemet med för få passtider och svårigheter att boka är däremot något som utlandsmyndigheterna har möjlighet att adressera. Ambassaden i London har varit särskilt uppmärksammad med sina långa väntetider, vilket resulterade i en JO-anmälan i våras.

Dag Hartelius är medveten om problematiken och framhöll de olika åtgärder som har vidtagits för att förbättra situationen. Bland annat testas ett nytt bokningssystem i London för att effektivisera tidsbokningen för passärenden. Motsvarande görs även på ambassaden i Canberra och i Madrid. Han påpekade vidare att regeringen har tillsatt mer resurser, samt utökat samarbetet mellan Justitiedepartementet och Polismyndigheten för att korta ner väntetiderna.

Med sin långa erfarenhet från utlandstjänstgöring och med ansvar för utlandsmyndigheters passhantering satte kabinettssekreterare Hartelius frågan i ett historiskt perspektiv och konstaterade att kraven vid passansökan är betydligt mer omfattande i dag.

– Det ökade säkerhetsläget världen kommer inte att minska behovet av rigida dokumentationskrav, snarare tvärtom, säger kabinettssekreterare Dag Hartelius.

Utöver det säkerhetspolitiska läget betingar det svenska passet ett högt värde, vilket är en ytterligare anledning till de strikta reglerna för att skaffa ett svenskt pass. Flera organisationer publicerar årligen rankningar som bedömer styrkan och attraktiviteten på världens pass baserat på faktorer som visumfri tillgång och global rörlighet. På de listorna hamnar det svenska passet alltid högt upp.

Inte aktuellt med mobil passenhet

De långa avstånden till ambassader och generalkonsulat, i kombination med kravet på personlig inställelse både vid ansökan och vid uthämtning av det färdiga passet, skapar stora utmaningar för utlandssvenskar. Svenskar i Världen påpekade att en möjlig lösning är att återinföra mobila passenheter, liknande dem som tidigare var i bruk i bland annat USA.

De sakkunniga i mötet förklarade att anledningen till att den tidigare mobila passtationen togs ur bruk främst berodde på att den inte uppfyllde säkerhetskraven, men också för att den tidvis inte fungerade som den skulle. En mobil passtation skulle medföra tekniska, juridiska och resursmässiga utmaningar. Att kravet på informationssäkerhet därtill ständigt ökar gör en mobil lösning svår att genomföra, enligt dem. En mobil passtation bedöms vara alltför komplex och resurskrävande vilket gör sannolikheten för ett återinförande mycket liten.

Förlängd förtidsröstning i sikte?

Som utlandssvensk finns det två möjligheter att rösta; brevröstning och förtidsröstning. Undermålig postgång i många länder lämnar i många fall enbart förtidsröstning som den enda möjligheten.
Kabinettssekreterare Hartelius berättade att antalet röstningslokaler utomlands ökar för varje val, och att Utrikesdepartementet just nu sitter med planeringen inför valet 2026. Målet är att hitta en lösning som gör det möjligt att förlänga sista dagen för förtidsröstningen, utan att riskera att rösterna inte hinner fram i tid till Sverige.

En utmaning, enligt Hartelius, är att majoriteten av utlandsmyndigheterna har en begränsad personalstyrka, ofta bara två till tre personer. Enligt vallagen finns det dessutom krav på att det måste vara två personer som tar emot röstsedlarna.

– Därtill ska de hantera alla andra konsulära ärenden såsom passhanteringen, säger Dag Hartelius.

Svenskar i Världen föreslog att representanter skulle kunna bistå vid förtidsröstningen, en idé som intresserade Hartelius och det gjordes en notering om att föra in den i det pågående arbetet.

Förväntat stöd vid kris eller krig

Efter att MSB:s broschyr ”Om krisen eller kriget kommer” skickades ut har många utlandssvenskar undrat vilket stöd de kan förvänta sig från svenska myndigheter i en krissituation. Enligt Utrikesdepartementet går det inte att ge generella svar, eftersom varje situation är unik och beror på det land där personen befinner sig.

Huvudprincipen är att svenska medborgare i första hand ska vända sig till myndigheterna i det land där de bor, då det är dessa som hanterar krisen. Samtidigt betonar Utrikesdepartementet att Sverige bistår i den mån det är möjligt. Tills vidare uppmanas svenska medborgare att registrera sig i appen UD Resklar, hålla sig informerade och vara allmänt förberedda på eventuella kriser.

Nytt generalkonsulat i USA och ambassad i Bryssel

Högt upp på många utlandssvenskars önskelista står fler utlandsmyndigheter, inte minst i länder med stora geografiska avstånd men också i länder som i dag saknar en ambassad. Det var därför ett glädjande besked från Dag Hartelius att regeringen nyligen har fattat beslut om att öppna ett generalkonsulat i Houston och att generalkonsulatet i Bryssel uppgraderas till en ambassad.

Svenskar i Världen ser nu fram emot att följa de förbättringsåtgärder som lyftes i mötet.